Technónak látszó tárgy

2010. február 16.

Four Tet: There is love in you (2010, Domino) / Pantha Du Prince: Black Noise (2010, Rough Trade)

Amennyire vártam az új Four Tet albumot, annyira nem fogott meg, amikor először meghallgattam, ráadásul később sem akart ez a kissé ambivalens ellenállás oldódni. Sokadszori hallgatás után sem tudtam megmondani, hogy megfogott-e valami a zenében és ha igen, akkor mi az. Talán az volt a legnagyobb baj, hogy ezt az albumot várták. Ráadásul nem is kicsit, nem is kevesen. Kieran Hebden már nem egyszer megmutatta, hogy ő szerves alkotója, formálója az elektronikus (tánc)zenének. Mindenféle cinizmus nélkül: az ő lemezeit már-már “illik” várni, majd rögtön megjelenése után beszélni, írni róluk (ugyanúgy mint pl. a Hot Chip új albumáról, illetve a márciusban megjelenő The Knife, illetve Bonobo lemezei is hasonló karriert fognak befutni ebből a szempontból). Ez persze nem baj, csak ilyen lemezek esetében hajlamos az ember abba a hibába esni (legalábbis én), hogy az előző hat lemez alapján instant csodát vár.

Ahhoz, hogy értékelni tudjunk egy hasonlóan “várt” lemezt, két dolgot tehetünk: sokszor nekiállunk, meghallgatjuk, összehasonlítjuk a korábbi munkákkal, vagy pedig megpróbáljuk a jelenben elhelyezni, hasonló előadók aktuális munkáival összemérni, mennyire előremutató a jelenlegi trendek tükrében. Ez esetben nálam kizárólagosan a második stratégia működött. Miközben nagyjából egy hete hallgatom Pantha du Prince Black Noise című lemezét, körvonalazódni látszik, hogy miért tetszik az új Four Tet és miért nem.

A Pantha du Prince név Hendrick Weber hamburgi dj-t, producert takarja, aki 2002 óta vált elismertté az elektronikus zene színterén. Két saját album mellett nem kisebb neveknek készített remixeket, mint például az Animal Collective, illetve a Depeche Mode. Tavaly az Animal Collective turnéjának keretében az összes európai fellépőhelyen dj-zett.  A kollaboráció egy újabb eredménye az új albumon a Stick to my side című szám, melyen Noah Lennox (vagyis Panda Bear) énekel.

A lemez keletkezése nem mellőz némi romantikát: Weber a svájci Alpokban gyűjtött természetes hangmintákat, melyek új lemezének szerves részét képzik. Különböző feljegyzések szerint a réten, melyen a szállásként szolgáló faház állt, több száz évvel ezelőtt egyföldcsuszamlás egy egész falut tüntetett el. Ezek ismeretében érthető válik a cím, amennyiben tudjuk, hogy a fekete zaj nem más, mint a természetes csend, a természet alapzaja. Az emberi fül számára teljesen hallhatatlan, viszont vannak feltevések, hogy bizonyos állatfajok a fekete zaj változásaiból hallják ki a közeledő természeti katasztrófák előjeleit.

A lemez nemcsak a cím tekintetében természet közeli. Lépten-nyomon élő hangokkal találkozunk: csengettyűk, harangok, üvegcsörömpölés, marimba-jellegű, “fa színezetű” kattogások. Mindezek a zajok ráadásul hihetetlen aprólékosan vannak válogatva, egymás mellé rakva, minden egyes hallgatás alkalmával sikerül egy-egy újabb réteget, korábban nem hallott zörejt felfedezni. Ebben a tekintetben a ritmusalapok kifejezetten sokrétűek és fantáziadúsak, némi egzotikus színezetet is visznek a zenébe.

Mindaz viszont, ahogy Weber a természetest a gépiessel szembeállítja, sőt keveri, az egyszerűen zavarba ejtő. A ritmusváz alapjaként szolgáló organikus zörejek óraműpontosan, végtelenítve, ugyanolyan hangerővel egymásután lejátszva nagyon sterillé és gépiessé válnak. Szerves hangzásból kis rásegítéssel hűvös techno-alap lesz. Erre kúsznak a rá nagyon szép dinamikával a szintén leginkább harangokból és csengettyűkből formált, legtöbbször melankolikus dallamok. Az egész konstrukciót pedig szigorú, ténylegesen gép által keltett 4/4-es techno-lüktetés és a masszív basszus fogja össze. A zenét hallgatva szinte elmosódik az akusztikus illetve elektronikus zenét elválasztó határvonal, a monoton lüktetést viszont kompenzálják a gyönyörű dallamok, amelyek szinte lelket adnak a daloknak. Pantha du Prince lemeze azt mutatja, hogy az ambient hangképei és a techno zakatolása nem zárják ki egymást, sőt pont a látszólagos ellentét miatt válik az egész izgalmassá.

Lélekben, érzelemben Four Tet lemezén sincs hiány. Pantha du Prince-hez képest a legnagyobb különbség az, hogy Four Tet a melódiára helyezi a nagyobb hangsúlyt, ellentétben a ritmussal, nem korlátozódik a dallamok megszólaltatása a csengettyűkre, harangokra, hanem sokkal többféle hangmintát használ: Különböző pengetősök a Circling illetve a lemezindító Angel Echoes széttördelt ének-hangmintából felépített vokálszólama pedig különösen szépre sikerült. Azt a bizonyos hiányérzetet nekem a ritmusszekció kidolgozatlansága jelenti. A There is love in you-n a ritmus legtöbbször kimerül egy egyszerű, dobgéppel generált pumpálásban, ráadásul mindez lehetőleg nagyon szolidan, feltűnés nélkül történik, nehogy az érzékeny, törékeny dallamokban bármiféle kárt tegyen. A másik, bár sokkal kevésbé hiányzó dolog pedig a dinamika hiánya. Néhány dalnál hiányzik az ív, a fokozás- csúcs-megnyugvás által nyújtott katarzis régóta bevált receptje. Hiába szép egy dallam, ha szinte változtatás nélkül megy a szám elejétől a végéig, könnyen érezheti az ember úgy, hogy elfolyik a dal, csak az időkitöltés a célja. Ez a Reversing-ra kifejezetten igaz, de nekem néha a This unfolds esetében ez az érzésem. Ezektől az apróságoktól eltekintve nagyon jó lemez, az említett kisebb zavaró dolgok pedig még mindig nem vonják kétségbe Kieran Hebden státuszát, mint az elektronikus zene nagy álmodója, de a Black Noise egy újabb kitűnő példa arra, hogy a bátrabban használt basszusok, dobok, a monotónia, a gépiesség nem ölik meg egy dal lelkét.

There is love in you: 4/5

Black Noise: 5/5

Advertisements

Egy hozzászólás to “Technónak látszó tárgy”


  1. […] egyébként a Pantha du Prince és Four Tet lemez kritikája során egyszer már én is megtettem). Ez teljes mértékben igaz, de itt szerintem sokkal többről van szó a zenét illetően. A […]


Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: